درباره روابط عمومی

کد : 36بازدید 2034 بارنویسنده: مرتضی افشاری تاریخ انتشار 1 مطلب قابل چاپ

نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ،   امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این  ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزشترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد.

 

تعریف روابط عمومی


ـ دایره المعارف امریکانا روابط عمومی را بدین شکل تعریف کرده است:
«
یک زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمانهای صنعتی، شرکتها، مشاغل، دولت، اتحادیههاو یا سایر سازمانها که هریک با مردمی چون کارمندان، مشتریان،سرمایه داران، تهیه کنندگان، اعضا احزاب سیاسی ویا عامه مردم روبرو هستند، کارهای روابط عمومی شامل است برتقویم افکار عمومی، ارزیابی وتفسیر آن به حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود وهمچنین آن مردم به سازمان.

روابط عمومی کارآمد، یک روابط عمومی است که با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قالب برنامه عمل مشخص، ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای روابط عمومی و ارائه اطلاعات مشاوره‌ای به مدیریت سازمان برای نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن، افزون بر برنامه ریزی ویژه برای رهبران فکری، به شکل اصولی رسانه‌ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع‌ یابی اهمیت ویژه داده و از طرفی با توسعه فعالیتهای افکارسنجی و ارتباطات مردمی و تولید فرآورده‌های فرهنگی سعی دارد جریان مبادله پیام بین سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی، ملی و بین‌المللی ایجاد کرده و ازاین طریق آثارکلان و تاثیرگذارمثبت،در سطح سازمان و برنامه‌های توسعه ملی ایجاد کند. وبا گرایش بیشتر به سمت مردم در هیئت وکیل مدافع مردم و مدعی‌العموم ظاهر شده و به صورت یک نهاد مدنی حامی و پاسدار افکارعمومی درآید.

روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن ، افراد و سازمانها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پاي پيشرفت ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند.

فعاليتي كه روابط عمومي انجام مي‌دهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.

روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد.

روابط عمومي اعمال فلسفه ، فلسفه اجتماعي ، مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است كه ؛ از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير در دستگاه اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.


ـ برنامه ریزی و کاربرد شیوه ها و برنامه های مناسب برای انعکاس اهداف، سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های دانشگاه به رسانه ها و جامعه

ـ برنامه ریزی، هماهنگی و هدایت فعالیتهای روابط عمومی دانشگاه در راستای سیاستگذاریها وبرنامه ریزیهای اداره کل روابط عمومی وزارت متبوع .

ـ ایفای نقش سخنگویی دانشگاه به منظور برقراری ارتباط با رسانه های ارتباط جمعی جهت اطلاع رسانی به هنگام به مردم .

ـ ایجاد و ارتقاء ارتباطات دانشگاه با سازمانها ونهاد های مختلف در محدوده وظایف محوله .

ـ نظارت بر اجرای طرح نظام پیشنهادات مردم ، کارکنان ودانشجویان به منظور ترغیب آنان به مشارکت هر چه موثرتر در بهبود جریان امور .

ـ برنامه ریزی ،هدایت واجرای ملاقاتهای عمومی مردم ،کارکنان ودانشجویان دانشگاه با مسئولین .

ـ انتخاب مشاوران از صاحبنظران ،کارشناسان و متخصصان از داخل وخارج دانشگاه به انگیزه تقویت ارتباطات ، ارتقاء سطح نوآوری و خلاقیت در روابط عمومی و اعتلای جایگاه دانشگاه در افکار عمومی .

ـ تهیه و تدوین برنامه عمل سالانه روابط عمومی با تعیین اولویتها و رئوس برنامه و اقدامات .

ـ عضویت در شوراهای سیاستگذاری و برنامه ریزی دانشگاه به منظور آگاهی از سیاست ها ، خط مشی ها وبرنامه ها وروند فعالیت های دانشگاه وانعکاس به موقع عملکرد دانشگاه به رسانه ها ومردم .

ـ ارایه نظرات مشورتی به ریاست دانشگاه در زمینه چگونگی انعکاس اقدامات و فعالیت های دانشگاه به رسانه ها و مردم .

ـ ابلاغ حکم انتصاب مسئول روابط عمومی در مراکز تابعه دانشگاه بنا بر پیشنهاد مدیر مرکز .

ـ مدیریت و برنامه ریزی سمینارها، همایش ها ومراسم گرامیداشت ایام مختلف و مناسبتهای ویژه .

ـ طراحی و تدوین برنامه های آموزشی برای کارکنان روابط عمومی دانشگاه و رابطین مراکز تابعه با همکاری اداره کل روابط عمومی .

ـ تدوین و ابلاغ دستور العمل ها ونظام های اجرایی روابط عمومی و نظارت بر حسن اجرای آن .

ـ ارایه گزارش عملکرد از فعالیت های روابط عمومی دانشگاه به مقام ما فوق .

ـ بازدید مستمر ادواری  از روابط عمومی های تابعه دانشگاه و ارایه گزارش به مقام ما فوق .

ـ انجام سایر امور محوله از سوی ریاست محترم دانشگاه .

آرشیو مطالب...


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمیرم است 

  آدرس دانشگاه | نقشه هوایی دانشگاه شماره های تماس | ارتباط مستقیم با رئیس واحد